Två bra av två möjliga

Idag har jag varit på två bra föreläsningar. Först dagens skolföreläsning som gavs av Olika Förlag, som ger ut barnböcker som har mångfald i centrum. Tänk vilken lyx för övrigt, att ha gästföreläsare från branchen! Hon berättade i alla fall om deras sätt att förhålla sig normkritiska med sina böcker. Att barn ska kunna känna igen sig och sin familj när de läser. Inte bara utifrån kön, utan också klass, etnicitet, familjekonstellationer och eventuella funktionsnedsättningar. Bra – tycker jag såklart. För jag är ju en självständig, upplyst, högutbildad, någorlunda beläst kvinna i mina bästa år. Jag tänker på att uppmuntra mina döttrar till att leka med alla möjliga sorters leksaker och aktiviteter. Försöker motverka så mycket ensidigt rosa-glitter-rysch-pysch-prinsess-attribut som jag kan, prata om värderingar och självklart tycker jag att det är viktigt med böcker! Ungarna ska bli lästa för – såklart! Men så finner jag mig ändå läsandes ur Askungen, Snövit och de andra många gånger stereotypa sagorna. Ja, alla böcker är tack och lov inte som dem, men ni fattar. Varför köper inte jag böcker med normkritiskt innehåll – jag är ju redan såld på idén! Ja, den bistra sanningen kan väl sammanfattas i förlagsjättar och marknadsföring. Små förlag som Olika har enormt svårt att synas i det omtalade mediebruset – eftersom det kontrolleras av ovan nämnda jättar som även äger distributörer, försäljningsställen och media. Ett förlag kan ju producera hur mycket bra litteratur som helst, men får man sämre villkor i försäljningskanalerna så får man svårt att nå ut och då hjälps det inte. Så en tankeställare till mig idag: Att försöka välja även barnböcker mer medvetet, för det är inte så att alla böcker har samma chans, utan allt handlar om marknadsandelar.

Föreläsning nummer två har jag precis kommit hem ifrån och den anordnades av mitt fackförbund. Den handlade om sociala medier och hur man kan och bör använda sig av dem i sin karriär. Också väldigt intressant och lärorikt, som gav flera aha-upplevelser. På vissa sätt kan man koppla ihop de här föreläsningarna. Sociala medier är demokratiskt och kostnadseffektivt i marknadsföringssyfte. Du kan lära dig och bli skicklig på att använda olika typer av sociala medier beroende på syftet, och där spelar det ingen roll om du är ett enpersons-förlag eller en hel koncern. Alla spelar på samma villkor. Spännande eller hur?

Detta inlägg publicerades i Bokförlag, Utbildning och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar