Hon gav ut sin egen bok

Laila Carlsson

Foto: Lars Gunnar Olsson

När inget förlag nappade på hennes manus beslutade sig Laila Carlsson för att ge ut sin bok helt på egen hand.  Boken släpptes den 1 juli i år och finns nu att köpa i ett antal nätbokhandlar och om en månad kommer hon att delta på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Jag blev nyfiken på hur hon gjort och ringde upp henne för ett samtal.

Du har alltså skrivit romanen Dit där citrusträden blommar? Har du alltid velat skriva böcker?
– Ja, det tror jag faktiskt. Jag har skrivit mycket dagbok och brev genom åren och jag har många börjor här hemma. Första meningen till boken skrev hon 1999 när hon pluggade på universitetet. Hon såg en skylt på tunnelbanan som inspirerade henne och det blev startskottet. När hon sedan hoppade av studierna några år senare blev texten liggande. 2004-06 började hon läsa till journalist och när hon gjorde praktik gavs det utrymme till att börja skriva igen.
– Jag skickade iväg manuset 2008, men det blev inte antaget på något förlag. Så hon skrev om och bearbetade texten några vändor till.

Hur höll du liv i skrivarlusten i tio år?
– Jag måste skriva, det är ett behov hos mig, säger Laila tankfullt. Vissa människor känner att de måste jogga men jag har hela tiden längtat efter att få skriva.  Laila berättar att hon inte alltid i förväg visste vad som skulle hända med karaktärerna utan det var något som fick växa fram eftersom som hon lärde känna dem.

Dit där citrusträden blommar handlar om huvudpersonen Kristinas längtan till Rom.
Kristina har gått in i en psykos och tror att hon är Drottning Kristina på riktigt. Man får  också följa Kristinas dotter Irma, dennas väninna Elise, en psykiatriker och flera av patienterna på det behandlingshem för psykiskt sjuka där handlingen utspelar sig. Kristina själv tror dock att hon är instängd i ett kloster.

Hur gjorde du för att ge ut boken själv?
– Jag tittade runt på nätet och fastnade för ett tryckeri som inte var så dyrt. En kompis hade dessutom använt sig av samma tryckeri när han gav ut sin bok. Laila kontaktade sedan Kungliga Biblioteket och ansökte om ett ISBN-nummer vilket är en unik identifikator för monografiska publikationer som är utgivna för allmän spridning (reds anm). I övrigt gjorde hon allting själv; redigering, omslag och valet av typsnitt. Så här i efterhand önskar hon att hon hade låtit fler korrekturläsa sitt manus då det har smugit sig in några korrekturfel. Men det är inte fler fel än i vilken roman som helst, menar hon. När det gäller distributionen är hon ansluten till Bokrondellen och boken finns nu att köpa hos bl a Bokus och Bokia. Hon hoppas att den ska börja säljas via Adlibris också.

Nu ska Laila Carlsson snart vara med på bokmässan i Göteborg. Hur har hon
lyckats med det?
– Jag skrev till den som är ansvarig för Värmlandsmontern för att höra om de ville ta in boken för försäljning vilket de kunde. Jag blev då erbjuden att delta i programmet, säger Laila och får det att låta så enkelt. Så jag bokades in och ska prata på deras scen i 25 minuter. Som tur är ska jag inte prata helt själv utan jag blir intervjuad av en bibliotekarie, skrattar Laila.  

Hur marknadsför du dig och din bok utan ett förlag i ryggen?
– Tyvärr tycker jag inte att det är så kul att sälja mig. Men jag har i alla fall blivit intervjuad i radio och i Värmlands Folkblad. Laila nämner även användandet av sociala medier som en viktig marknadsföringskanal samt berättar att hon har skickat ett ex av boken till Bibliotekstjänst och hoppas att de ska  skriva om den där. Men hon medger att hon borde vara mera ”på” och exempelvis gå och prata med de lokala bokhandlarna, biblioteket i stan och liknande.

Vilket är ditt bästa råd till andra som skriver och har författardrömmar?
– Att man fortsätter skriva och inte ger upp! Det finns inget som är förbjudet att skriva om! Laila berättar att hon hade hjälp av kompisar som läste och gick igenom hennes text vilket var värdefullt. Bland annat borttagandet av småord var nödvändig och gjorde texten mer direkt. När det gällde handlingen däremot ville hon vara berättelsen trogen och följde inte alltid råden hon fick.

Kommer det fler böcker?
– Det gör det säkert! Jag skriver på andra berättelser, men det är inte säkert att de blir lika långa som den här. Laila menar att hon fick sagt mycket  i sin första bok då den är fylld av många av de frågor hon har gått och burit på. Hon tar upp många existentiella frågor i den. Det kan hända att hon i så fall återkommer till samma ämnen.

Laila Carlsson
Bostadsort: Karlstad och Stockholm
Ålder: 42
Familj: Mamma, syskon och katter
Jobbar som: journalist
Gör på fritiden: skriver, tränar, ser på film och läser.
Favoritböcker: Ja, eller i alla fall favoritförfattare; Paul Auster, Isaac Bashevis Singer, Cormac McCarthy bland andra.

Detta inlägg publicerades i Böcker, Bokutgivning och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hon gav ut sin egen bok

  1. Pingback: Om kärlek och längtan | Opus Emma

Lämna en kommentar